Main menu

Hvad kan jeg bruge TR til?

Det er tillidsrepræsentantens opgave at sikre dig gode arbejdsvilkår på arbejdspladsen og løse konkrete problemer sammen med dig. 

Det kan være, du har brug for hjælp til lønforhandlingen, vil drøfte dine ansættelsesforhold eller har brug for at kende dine rettigheder ved sygdom eller andre svære situationer, der relaterer sig til din arbejdssituation. Og det er i disse situationer, du har din TR’s opbakning og støtte.

I kraft af din TR’s tilstedeværelse på arbejdspladsen har du: 

  • hjælp til at forhandle din løn lokalt
  • hjælp til afklaring på spørgsmål om vilkår på arbejdspladsen, overenskomster, budgetter eller ressourcefordeling på arbejdspladsen
  • en bisidder ved f.eks. tjenestelige samtaler eller sygefraværssamtaler
  • en repræsentant, som er med til at sikre gode arbejds- og personaleforhold (MED).

TR er også medarbejdernes talerør overfor ledelsen. Har du derfor idéer til forbedringer eller forandringer på arbejdspladsen – eller til personalepolitikken, kan du tale med TR om det.

Opret en klub på arbejdspladsen 
Når der er ansat fem personer hos samme arbejdsgiver på samme overenskomst, kan der vælges en TR. Når der er valgt en TR på arbejdspladsen, skal der oprettes en klub. 

Klubben er det forum, hvor medlemmer og tillidsrepræsentant samarbejder om det faglige arbejde på arbejdspladsen. 

» Læs mere om hvordan du opretter en klub 

Find TR
Har du endnu ikke talt med din TR omdine løn- og arbejdsvilkår, er det en god idé at kontakt vedkommende først. Har du spørgsmål eller problemer med dit arbejdsmiljø, kan du kontakte din arbejdsmiljørpræsentant (AMiR). 

Her finder du DS' nye funktion Find TR. Indtast dine oplysninger og du vil finde frem til tillidsrepræsentanten, som dækker dit område.  

» Find TR