Main menu

Hvordan forebygger du stress

Er du stresset? Find ud af, hvad du selv kan gøre.

For at undgå stress eller nedsætte stressniveauet, skal du sørge for at opnå en rimelig balance mellem aktivitet (arbejde) og afkobling (hvile og restitution).
 

1. Husk pauser i arbejdet
Når du har travlt er det vigtigt at huske at holde pauser i løbet af arbejdsdagen! Det hjælper ikke at holde et konstant højt tempo.

2. Undgå for mange lange arbejdsdage
Det tærer på krop, sjæl og familie, hvis du sjældent holder fri.

3. Lad være med at arbejde i din fritid
Men hvis du gør det - så sørg for at have det med i dit timeregnskab, så du kan afspadsere på et andet tidspunkt.

4. Planlæg tid til det uforudsete
Når du planlægger din arbejdsdag, så lav nogle realistiske vurderinger af, hvad du kan nå. Afsæt altid tid til at arbejde med uplanlagte hasteopgaver.

5. Sluk for computer og mobiltelefon når du holder fri
- Du kan sagtens undværes! De nye kommunikationsmidler betyder, at arbejdstiden breder sig ind i fritiden. Jo flere der accepterer det, jo sværere bliver det at sige fra over for det.

6. Respekter din krops signaler
Får du ofte hovedpine, ryg-skuldersmerter, hjertebanken? Bliver du ofte forkølet eller har du flere sygedage, end du plejer - så gear ned. Kontakt din læge, hvis dine symptomer er vedvarende.

7. Motionér
Tag cyklen til arbejde. Løb en tur med hunden. Invitér familien i svømmehallen eller arranger rundbold for dine kolleger. En god fysisk form styrker modstandskraften over for stress, og de fysiske skadevirkninger af stress mindskes.

8. Prioritér samvær med kollegerne
Lad være med at isolere dig fra dine kolleger, fordi du har for travlt. Du har brug for deres støtte, og de for din.

9. Tag imod omsorg
Lyt til hvad dine kolleger og familie og venner fortæller. Måske er de bedre i stand til at vurdere, om du er stresset. Brug dem til at læsse af på. Tag i mod tilbud om lidt skuldermassage. En anden gang kan du gøre jo gengæld.

10. Lær at sige Nej
Sig nej til arbejdsopgaver, som du godt ved, du ikke kan nå at løse inden for normal arbejdstid. Gør opmærksom på det, hvis du på forhånd ved, at opgaven ikke kan løses med kvalitet. Din ledelse kan kun prioritere og planlægge, hvis de har reel viden om, hvad der er muligt. Det er dit ansvar at levere den viden.

11. Tal med ledelsen om problemerne
Det er ikke ualmindeligt, at en arbejdsgruppe plages af stressproblemer. Og klager til hinanden om, hvor travlt de har, og hvor stressede de er. Inddrag ledelsen i at løse problemerne!

12. Tal med dine kolleger
Hvad kan I gøre i fællesskab for at støtte hinanden? Hvad kan I gøre sammen, der kan modvirke stress på arbejdspladsen. Brug også arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant.

13. Overvej, hvad der skal til, for at du kan bruge disse råd i din hverdag!

Husk!
Det er ikke din skyld, hvis du er stresset på grund af dit arbejde!
Stress er et kollektivt problem, der skal løses i fællesskab på arbejdspladsen, i åbenhed, med ærlighed og i tryghed.

Stress må ikke individualiseres som den enkelte socialrådgivers personlige problem eller som den enkeltes ansvar at finde en løsning på. Men du har ansvar for at gøre din ledelse opmærksom på problemet.