It-kaos presser stadig jobcentre

Siden beskæftigelsesreformen i januar 2015 har it-nedbrud været hverdag i en lang række jobcentre. Problemerne har medført et enormt efterslæb, og både de lediges retssikkerhed og socialrådgivernes arbejdsmiljø er fortsat presset flere steder, viser undersøgelse fra DS.

I hælene på beskæftigelsesreformen i januar 2015 medførte det nye it-system Momentum massive it-nedbrud i en række jobcentre rundt om i landet.

De jobcentre, som er blevet ramt af problemerne med Momentum, benytter it-systemerne Workbase og Opera, og nedbruddene betød, at nogle kommuner var uden adgang til systemet i op til 14 uger. I den periode måtte alt laves manuelt for at undgå, at de lediges sager gik tabt, og selv da systemerne igen kom op at køre, har vedvarende tekniske problemer medført en række ekstra opgaver for socialrådgiverne.

Listen over it-systemer, som skaber problemer og stjæler tid fra socialrådgivernes borgerkontakt,begrænser sig ikke bare til Workbase og Opera, men især disse to systemer har været hårdt ramt af tekniske nedbrud.

Nu viser en undersøgelse foretaget af Dansk Socialrådgiverforening, at særligt de godt 30 kommuner, som bruger systemet Workbase, stadig mærker konsekvenserne af it-problemerne.

Borgere risikerer at få forkerte ydelser

Blandt dem er Jobcenter Brønderslev, hvor socialrådgiver Jeppe Hvas og hans kolleger har måttet trækkes med dobbeltarbejde og forsinkelser i sagsbehandlingen.

– Normalt har jeg det nemt med nye it-systemer, men det her system er født med alt for mange basale fejl. Når en borger går fra at være aktivitetsparat til uddannelsesparat, overgår borgeren også til en lavere ydelse. Men det kan systemet ikke håndtere, så borgeren risikerer at få forkert ydelse, som så skal betales tilbage, siger han.

Dette er blot en i en lang række af fejl, som blandt medfører problemer med adviseringer om møder samt om borgernes ret og pligt til forskellige tilbud, fortæller Jeppe Hvas.

Nyt system hasteindført trods advarsler

Dansk Socialrådgiverforening rettede allerede i forbindelse med de massive system-nedbrud i januar 2015 henvendelse til STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), som er blandt de ansvarlige for systemet.

Sideløbende meldte KMD – den nuværende udvikler af Workbase-systemet – ud i pressen, at virksomheden på forhånd havde advaret STAR om, at indfasning af nye moduler i systemet, som skulle understøtte de nye reformer, ville skabe problemer. De kunne simpelthen ikke nå at få systemet klart til januar 2015. Alligevel gav STAR angiveligt grønt lys for januar-implementeringen.

Inden sommerferien kom så en ny opdatering til programmet, som igen medførte nedbrud i flere jobcentre.

DS: Politikere bør tage ansvar

Ifølge Dansk Socialrådgiverforenings formand, Majbrit Berlau, står de fortsatte it-problemer tilbage som endnu et i rækken af skoleeksempler på, hvorfor systemændringer og reformer ikke bør hasteimplementeres.

– De besparelser, politikerne forventer at opnå ved at hasteimplementere reformerne, bliver ædt op af tekniske problemer, og i sidste ende er det udsatte borgere og hårdtarbejdende fagfolk, som betaler prisen. Politikerne og fagfolkene i ministerierne bør tage ansvar for at sikre, at implementeringen af lovgivningen sker med en tidshorisont, så udvikling af både strukturer og it-systemer kan følge med.