Kommuner går sammen om at beskytte ansatte mod vold

Flere kommuner er gået sammen med politiet om at forebygge vold og trusler mod ansatte på jobcentre og i borgerservice. Vi skal finde ud af, om der er noget, vi kan gøre bedre, og det har vi bedt politiet hjælpe os med, siger Vejen-borgmester.

Trusler og chikane fra højtråbende borgere og i enkelte tilfælde decideret vold mod medarbejderne er så stort et problem på jobcentre og i borgerservice, at borgmesteren i Vejen Kommune har taget initiativ til sammen med politiet at bekæmpe trusler og vold.

– Er der noget, vi kan gøre endnu bedre, end det vi allerede gør – det har vi bedt politiet om at hjælpe os med at finde ud af, siger borgmester Egon Fræhr (V).

Udvidet vagtberedskab

Der er nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Syd- og Sønderjyllands Politi og kommunerne under politikredsen. De mødes første gang i næste uge, hvor de skal analysere problemet og udveksle gode ideer og erfaringer, som kan beskytte de ansatte.

– Vi oplever et stigende antal hændelser med trusler og vold mod vores ansatte, og vi har netop fået godkendt en bevilling, så vi kan udvide vores vagtberedskab. Episoderne med trusler om vold – eller konkret vold – opstår typisk, når borgere får et afslag på en ydelse og kommer i affekt. Det er sjældent noget, der er planlagt, men for den enkelte medarbejder kan det virke voldsomt, pointerer Egon Fræhr (V).

Ud over Vejen er de involverede kommuner: Sønderborg, Haderslev, Aabenraa, Tønder, Varde, Esbjerg og Fanø.

”Jeg går direkte efter dig – og jeg kommer nu”

Chef for borgerservice i Vejen Kommune Jane Ussing er med i arbejdsgruppen. Hendes bud på, hvad politiet kan bidrage med lyder:

– I arbejdsgruppen kan vi være med til at sikre, at lokalpolitiet også i andre kommuner har den gode indfaldsvinkel, som vi oplever med politiet i Vejen: Vi ringer kun, når vi har brug for hjælp, og derfor kommer de hurtigt.

Jane Ussing har selv oplevet at blive truet med vold.

– Sidste sommer lige inden jeg skulle på ferie, truede en borger mig på livet. I telefonen sagde han: ”Jeg går direkte, efter dig, og jeg kommer nu”. Jeg ringede straks til politiet, som kom med det samme. Den første uge af min ferie var jeg påvirket af hændelsen og bekymret for mine medarbejdere. Lige meget hvor garvet man er, så gør det noget ved en.

Samme borger slog brillerne af en medarbejder, hvilket fik Janne Ussing til at indkalde en krisepsykolog. Hun har desuden arrangeret en række kurser, som skal sikre, at frontpersonalet kan håndtere konflikter med borgerne.

Hver fjerde socialrådgiver har oplevet psykisk vold

Dansk Socialrådgiverforenings formand i Region Syd, Anne Jørgensen, bakker op om initiativet til erfaringsudveksling mellem en række sønderjyske kommuner og politiet.

– Det lyder som et fornuftigt initiativ, som kan være med til at forbedre indsatsen på området. Det er trist, at det er nødvendigt, men godt, at de agerer på det, siger Anne Jørgensen.

Mere end hver fjerde socialrådgiver har oplevet psykisk vold inden for ét år. Det er især socialrådgivere, der arbejder på forvaltninger, på foranstaltningsområdet, sundhedsområdet samt med socialt udsatte, der oplever problemet.

For de nævnte fagområder er det mellem 25 og 35 procent, der oplever psykisk vold – det vil sige truende adfærd, trusler på livet, verbal aggression, verbal tilsvining og hade-mails. Og det drejer sig primært om trusler om vold, mens ”kun” to procent oplever reel vold.