Nyt værktøj til ledere: Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat

Virtuelle kolleger, seniorer, der går på pension, nye, unge medarbejdere, digital teknologi. Det er nogle af tendenserne, vi ved vil præge fremtidens arbejdsmarkedet – og dermed også arbejdsmiljøet på de enkelte arbejdspladser. Få hjælp til at sætte det på dagsordenen og være forberedt.

Nyt værktøj til ledere: Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat

Når vi beskæftiger os med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, forholder vi os ofte til det, der sker lige her og nu. Fordi det jo er vigtigt at håndtere de problemer, der opstod i går og forebygge dem, der kan komme i morgen.

Men nogle gange er det også nødvendigt at se lidt længere ud i horisonten i et forsøg på at forudse nogle af fremtidens udfordringer og muligheder for arbejdsmiljøet. Det kan I som arbejdsplads gøre ved at drøfte, hvilke større tendenser der præger hele arbejdsmarkedet og jeres del af det – og overveje, hvad de kan betyde for arbejdsmiljøet på netop jeres arbejdsplads.

Sådan en pejling eller temperaturmåling kan være et godt afsæt for at vurdere, hvad I skal gøre både her og nu og på lidt længere sigt for at fremtidssikre jeres arbejdsmiljø.

6 tendenser på fremtidens arbejdsmarked

Til det er der hjælp at hente i et nyt værktøj: Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat. Her får I inspiration til en strategisk dialog om, hvordan fremtidens arbejdsmiljø ser ud på jeres arbejdspladser. I præsenteres for seks tendenser på arbejdsmarkedet og opfordres til at drøfte, hvad de betyder for jeres arbejdsmiljø, i ledergruppen, i MED/SU eller i arbejdsmiljøorganisationen. Det vil gøre jer bedre rustet til at foregribe de udfordringer og muligheder, som kommer fremover.

  1. Hvordan forstår vi mere omskiftelige livsfasebehov?
  2. Hvordan tager vi de rette hensyn til seniorerne?
  3. Hvordan tager vi bedst imod den nye generation?
  4. Hvilken rolle har løsere tilknyttede på arbejdspladsen?
  5. Hvordan samarbejder vi godt med virtuelle kolleger?
  6. Hvad betyder ny digital teknologi for arbejdsmiljøet?

Værktøjet er udarbejdet af Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for velfærd og offentlig administration, som Dansk Socialrådgiverforening er en del af.
» Læs mere og hent værktøjet