Mus og skærm

Mange socialrådgivere arbejder på kontor. Et stillesiddende arbejde med mus og skærm.

Bider musen og slider kontorstolen?

Ofte tænker vi ikke over det til daglig. I hvert fald ikke før det er for sent. Vi sidder på samme måde og bruger de samme bevægelser i mange timer hver dag. Det kan belaste skuldre, arme og ryg.

Hvis vi ikke tager højde for de ensidige belastninger, som skærmarbejdet udsætter os for, risikerer vi at få smerter i muskler og led.

Der er en tendens til, at de fleste af os først gør noget ved problemet, når skaden er sket: Når det gør ondt, og når det hæmmer den almindelige daglige livsførelse.

De fleste arbejdsskader på kontor opstår ved ensidigt belastende arbejde – arbejdssituationer, hvor vi har udviklet faste rutiner og bevægelser, som vi udfører på samme måde gang på gang.

Bærbare computere m.v.

Vær opmærksom på at arbejde med bærbare computere, iPads og hyppig brug af mobiltelefoner kan belaste kroppen unødigt, fordi man krummer sig sammen og bøjer nakken i for lang tid.

Prioritér at bruge PC’er, hvor skærm, tastatur og mus kan skilles ad. Vær i det hele taget opmærksom på, at der findes gode ergonomiske redskaber, særlige tastaturer, mus, hæve-sænkeborde og kontorstole, der støtter ryggen godt.

Hvad kan man gøre?

Varier dine arbejdsstillinger i løbet af dagen. Stå og gå så meget som muligt.

Brug træningsprogrammer, man kan gennemføre i arbejdstiden.  F.eks. lette elastikøvelser, der er gode til skuldersmerter.  Find dem på hjemmesiden arbejdsmiljoviden.dk.

Man kan også arbejde med nudging – små hjælpsomme puf til at få mere bevægelse ind i arbejdsdagen. Find dem på hjemmesiden Arbejdsmiljøweb.dk.

Varier dine arbejdsstillinger i løbet af dagen. Stå, gå og bevæg dig så meget som muligt.

Få personlig rådgivning